OLLER, Narcís, La bogeria. Pròleg de Sergi Beser. Barcelona, Editorial Laia, 1980
Aquest
llibre em va caure a les mans i vaig decidir llegir-lo perquè, de tant en tant,
m’agrada retrobar-me amb els nostres clàssics i, a més, sabia que havia recreat
l’ambient del Valls (Vilaniu) de la seva època, segona meitat del segle XIX, i
això m’encuriosia degut a les meves arrels vallenques.
L’argument
gira en torn de Daniel Serrallonga que, nascut en el sí d’una família benestant
de Vilaniu, és un personatge molt especial. Enamorat del general Prim,
aconsegueix fer-se un lloc a la política i anar a Madrid com a diputat. A
partir de l’assassinat del seu ídol, comença a fer-se càbales sobre un possible
complot polític per eliminar el militar i, de mica en mica, el seu estat d’alienació
es va agreujant i les befes i la indiferència dels que l’envolten, es van
multiplicant. Les seves dues germanes també presenten símptomes de desequilibri
mental. Finalment es casa amb la filla d’un dels seus masovers, però aquest fet
només serveix per augmentar la seva degradació, que el porta a un manicomi on,
finalment, mor.
Aquesta
història ens l’explica un personatge jove -el nom del qual no apareix en tota l’obra-
que coneix a Barcelona al Daniel gràcies a dos amics seus, l’Armengol i el metge
Giberga, que el tracta. Aquests joves analitzen el cas del Serrallonga com un
cas clínic i discuteixen sobre de quina manera la genètica pot incidir en la
vida d’una persona tant o més que l’entorn. Això ens porta a les teories sobre
el determinisme dels escriptors naturalistes.
De tota
manera podem dir que La Bogeria és una novel·la realista que, en certs
moments pot presentar trets dels corrents naturalistes de l’època, però molt més
suau.
És una obra
innovadora perquè el narrador, a part de narrar la història, també en forma
part, junt amb els seus amics. Per tant, podem parlar de dos plànols, el del Daniel
Serrallonga i el seu món, i el dels tres joves amics que interactuen amb ell
però també analitzen el seu comportament
i les causes familiars que el porten a actuar com ho fa. Segons Sergi Beser en
el pròleg “els principis teòrics del naturalisme es converteixen en matèria, en
temàtica literària”.
El narrador
no és omniscient, sinó que agafa el punt de vista d’un dels tres amics i en
moltes ocasions explica la història a través del diàleg dels personatges.
És
interessant observar tot el que hem dit en una obra tan curta, però la trama de
novel·la costumista i romàntica i el llenguatge arcaic fa que sobti al lector
actual.
Juny
de 2022
.png)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada