ZGUSTOVA, Monika, Menta fresca amb llimona. Barcelona, Ed. Enciclopèdia Catalana, (Col. Proa, 121), 2002
La
història d’un llibre és ben efímera. Quan han passat uns anys de la seva edició
-si no és un clàssic o un rècord de vendes-, l’editorial envia el llibre a un
magatzem perquè el trinxin o el cremin.
Al
juny passat vaig acompanyar el meu germà Pere a un poble vora de Lleida per
recuperar uns exemplars d’uns contes seus, de la col·lecció A poc a poc, que
estaven a punt de desaparèixer.
Vam
entrar en una nau enorme plena de pallets farcits de llibres, diccionaris,
volums de col·leccions: tot per ser eliminat.
La
persona que ens va atendre ens va deixar agafar tants contes com vam voler
(quasi tots repetits) i també hauríem pogut prendre més material. A terra,
plens de pols, hi havia un llibre de poemes del Joan Margarit i aquesta
novel·la de Monika Zgustova, el nom de la qual em sonava.
Vaig
pensar que els havia de salvar de la crema i me’ls vaig emportar.
Els
llibres de poemes els llegeixo a poc a poc, avui un, demà dos, mai tot el
llibre sencer. I els alterno amb d’altres llibres d’altres poetes, però la
novel·la ha estat la lectura de les meves vacances, molt mogudes i agitades i
amb poc temps per llegir.
Menta
fresca amb llimona, és un llibre intranscendent. Més que
explicar una història és una reflexió sobre la vida i els sentiments de tres
persones: un jove rus, Vadim; una pintora americana d’origen rus, Patricia
Pavloff, i una amiga seva, Radhika, americana també però d’origen àrab.
El
Vadim coneix la Patrícia a Sant Petersburg i queda encisat pels seus quadres.
Com que s’assabenta que viu en una casa prop de Sitges, decideix anar a passar
uns dies en aquest poble de platja, a milers de kilòmetres de la seva terra.
Contactar amb ella no li és fàcil, però finalment té l’oportunitat de
proposar-li de fer un llibre sobre la seva pintura.
Al
llarg de la novel·la veiem les personalitats d’aquests tres éssers marcades per
la seva història. Sobretot la de Vadim queda aclarida per uns capítols en
cursiva on explica la vida que ha portat el seu pare des que va viure un fet
traumàtic com a soldat rus quan van ocupar Praga i que ha marcat la seva vida
posterior.
La
relació entre els tres és poc clara. No se sap ben bé què pretén cada u en
respecte l’altre. És una descripció lenta -massa lenta- dels sentiments del noi
envers la pintora, primer, i la seva amiga després. Unes pinzellades de
sensualitat que no arriba enlloc. És la narració de les seves anades a la casa
on viuen elles, de les traves que es troba. El paisatge de Sitges, el mar i la
terra endins queda ben descrit i ben viscut pel protagonista, que es deixa
portar pel tedi d’aquell calorós estiu i els moments de soledat a que es veu
sotmès pel caprici d’elles. És un llibre que m’ha fet patir, perquè no he
trobat gens plaent s i gratificants les relacions humanes que s’hi narren.
Però
potser algú altra fruirà més d’aquesta lectura. Això tenen els llibres: no
provoquen la mateixa reacció a totes les persones.
Agost
de 2025

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada