dilluns, 18 de maig del 2020

LLEGIM?


MIAU



PÉREZ GALDÓS,  Benito, Miau, Edición, prólogo y notas de Robert J. Weber, Madrid: Ediciones Guadarrama (Col. Universitaria de Bolsillo Punto Omega, 248), 1978

Aprofitant el confinament i per recomanació del programa Saber y Ganar, em va entrar el cuquet de rellegir Galdós. I vaig agafar l’única novel·la que tenia a casa i que encara no havia llegit, Miau.
L’acció se situa a finals del segle XIX. Ramon de Villaamil és un cessant de l’Administració que espera ser re-col·locat, però, malgrat les cartes que fa a personatges influents, les súpliques a amics, els viatges al Ministeri, i les promeses que rep, la col·locació no arriba.
Ell viu amb la seva dona, doña Pura, la germana d’aquesta, Milagros, la filla, Abelarda -a qui l’autor anomena sovint la insignificante- i el net Luisito Cadalso, fill d’una germana de l’Abelarda, que va morir molt jove. Com que el marit d’aquesta era un baliga-balaga, que la va fer patir molt, els avis es van quedar amb el nen, que puja esprimatxat i malaltís. La filla de la casa festeja amb un noi, Ponce, que espera heretar d’un oncle ric que està a punt de morir. Les dones de la casa, que les anomenen Les Miaus, per la seva cara felina, sembla que no són conscients de la situació de la família i segueixen aparentant tant com poden, anant a l’Òpera i rebent visites a casa. El nen va a l’escola, es mal estudiant i no gaudeix de l’afecte dels companys, que l’insulten i el persegueixen. A casa és estimat i mimat per les seves ties i àvia i fa de missatger quan el seu avi vol fer arribar alguna carta o alguna petició d’ajut a algun amic o alt càrrec. En somnis veu a Déu i parla amb ell.
La història es complica quan apareix el pare del nen, el Víctor Cadalso, que treballava a València i, sembla ser que ha deixat la feina a l’Administració -o l’han tret per alguna operació irregular- i s’instal·la a casa dels sogres, afalagant a doña Pura i enamorant l’Abelarda que, si no fos perquè ell té molta mà esquerre, molta retòrica i aconsegueix frenar-la, l’hauria seguit on ell hagués volgut.
A mesura que passa el temps, el drama i la desesperació de don Ramon es va intensificant i arriba al súmmum quan s’assabenta que al seu gendre, que tothom té per un aprofitat i oportunista amb pocs escrúpols, li han donat una bona feina al Ministeri i ell, un home íntegre, que només pensa en el bé comú i que sempre ha treballat per al bé de l’Estat, no el col·loquen.
Finalment, quan el gendre proposa portar el nen a viure amb la seva germana i el seu cunyat -per interès propi- i a la casa s’arma un esvalot perquè les dones s’hi oposen, l’avi, contràriament al que podia semblar, porta el nen amb els oncles i li fa veure el bé que estarà amb ells. A partir d’aquí, el Ramon de Villaamil , com a fora de sí, trenca tots els lligams que l’unien amb la seva vida anterior, renega de les seves creences, integritat i docilitat i es delecta pensant com es quedarà d’alliberat quan acabi amb tot.
Darrere del narrador i de les converses dels personatges, no es fa difícil entreveure l’interès i preocupació de l’autor per la política espanyola.
El tema principal és la crítica a l’Administració burocràtica del Madrid d’aquella època i a la necessitat de donar més importància a les aparences que a la pròpia realitat, però el que és realment interessant de la novel·la és l’estil de Galdós, àgil, irònic, satíric, punyent, lúcid. Els diàlegs són boníssims.  A través d’ells, el lector va entrant en el caràcter de cada personatge i, amb les explicacions del narrador, omniscient, va posant-nos en situació amb gran riquesa lèxica i abundància d’enumeracions, comparacions, metàfores i altres recursos.
                                                                                              
12 de març de 2020

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada