dimecres, 19 de juliol del 2023

LLEGIM?

 ZWEIG, Stefan, El món d’ahir. Memòries d’un europeu. Traducció de Joan Fontcuberta. Barcelona. Quaderns Crema, 2001

 


Aquest autor probablement l’havia d’haver llegit fa molt de temps, però no ho vaig fer. Va ser l’any passat que li vaig llegir la novel·leta L’amor d’Erika Ewald i em va agradar. I fa pocs mesos, vaig trobar recomanat aquest llibre a la biblioteca de Cabrils on havia anat amb les meves netes a llegir contes. Vaig pensar que l’atzar me’l posava davant i que no el podia defugir. La seva lectura m’ha portat molt de temps, però m’ha agradat assaborir-lo, tant pel seu contingut com per la forma.

M’ha encantat conèixer de la seva ma l’Europa de la primera meitat del segle XX. Zweig era de Viena, la capital de l’imperi austro-hongarès. Abans de la Primera Guerra Mundial, moltes generacions van viure en pau i seguretat. No vivien canvis, tot havia de ser com havia estat abans i la gent vivia tranquil·la. Viena era també la capital de la cultura i el cosmopolitisme. Segons l’autor, aquesta seguretat no és positiva perquè es van perdre la tensió de pol a pol i l’esgarrifança de les coses eternament noves que van viure els joves com ell.

Parla de l’avorriment que sentien a l’escola, on tot era monòton i ensopit. Havien d’aprendre moltes coses que consideraven absurdes i dominar 5 llengües. La relació entre mestre i alumne era distant i els estava vetat mostrar cap mena de sentiment. Els estudiants procuraven passar com fos les hores escolars i buscar fora i tot el nou saber que arribava a través dels cafès, que eren centres de cultura, les biblioteques, els teatres i les sales d’exposicions. La seva generació va tenir moltes inquietuds intel·lectuals. L’afany de saber s’encomanava dels uns als altres. Estaven tan embadalits amb l’art que no es van adonar que el món estava canviant i que l’humanisme i la comprensió entre llengües i races, que tan bé s’havia portat durant el segle XIX, ara s’havia esquerdat i estava a punt d’arribar la fi de la llibertat individual.

Explica la vida que portaven les famílies burgeses jueves, com la seva. Donaven importància a la riquesa espiritual més que a la material, a la cultura i a l’estudi. Actuaven com a mecenes.

Reflexiona sobre la sexualitat i de quina manera tots els estaments pretenien silenciar-la. Explica l’educació tan diferent que rebien els nois i les noies.

Parla de la universitat. Per als joves de la seva època s’aprenia més llegint que anant a la universitat. Per tant, ell es va matricular a filosofia perquè sabia que podria treure el títol sense anar a classe i es va dedicar a gaudir de llibertat. En aquesta època ja comença a publicar articles a diaris i revistes i a ser llegit i admirat pels intel·lectuals de renom. Parla amb agraïment de Theodor Herzl, un teòric sobre el sionisme, i també de Rudolf Steiner.

Deixa Viena per anar a Berlin i estar en contacte amb gent especial de totes les classes socials. Allí comença a traduir poetes d’altres llengües, cosa que l’enriqueix i l’alliçona. Per conèixer Emile Verhaeren, se’n va a Bèlgica, i allí la seva coneixença  i el propòsit de traduir-lo a l’alemany li va obrir les portes als seus amics d’altres països i li va facilitar acabar amb èxit la carrera de filosofia.

S’instal·la a París, que és una ciutat oberta on hi conviu gent de tota mena i tothom s’hi sent ben acollit. Coneix els poetes, que són molt respectats i ben acollits pel govern, i els escriptors. Es fa amic de Henry Guilbeaux, que és molt crític amb la seva obra.

Els poetes francesos busquen la musicalitat, es preocupen per la forma més que pel contingut. Converteixen la seva vida en una obra d’art. Parla de Rilke, de la seva discreció, de com buscava la perfecció i tot ho vivia amb sordina. Explica com va  conèixer a Rodin i com va tenir ocasió de veure’l treballar al seu estudi. Explica anècdotes seves personals.

Va passar unes setmanes a Londres i explica la diferència d’aquesta ciutat amb París i com li va costar ser admès en algun cercle. Ens parla dels països on va voler estar sense assentar-se en cap lloc, com feien els seus companys de generació. També reflexiona sobre la mala sort que tenien els grans actors que es proposaven representar-li el seu teatre -en vers-.

Té contacte amb molts escriptors i intel·lectuals d’arreu. Un d’ells l’anima a sortir d’Europa. Va anar a la Índia, a Amèrica i a l’Àfrica. Després torna a Europa abans de la Primera Guerra Mundial. Plasma amb molta claredat l’època de progrés que es vivia. Les ciutats creixien gràcies als avenços tecnològics. La gent vivia esperançada i se sentia pertanyent a una Europa pròspera. Per això no veien el perill d’una guerra imminent.

A París va conèixer el musicòleg Romain Rolland, que escrivia sobre les qualitats de tots els pobles d’Europa i de la força unificadora de l’art. Junt amb Freud i Verhaeren va ser amic seu.

Dedica tot un capítol a explicar l’absurditat de les guerres. I compara com es va viure la del 14 i la del 35. A la primera, tot era més nou i innocent i a la segona ja hi havia més tècniques de destrucció. A l’any 14, uns quants escriptors van escriure en contra de la guerra i encara se’ls feia cas, però a la segona, hi havia la ràdio i la propaganda i als escriptors no se’ls tenia per a res.[1]

Durant la Primera Guerra, aconsegueix anar a Zurich. Allí s’hi trobava molta gent d’aquí i d’allà, gent sense pàtria. Parla de molts escriptors i de com allí molta gent feia d’espia. Quan aquella va acabar, la societat estava esperançada i tenia la seguretat que havien après dels errors i que una altra guerra ja no seria possible.

Tot i que a Suissa hi estava molt bé, va voler tornar a Àustria i es va establir a Salzburg. Descriu meravellosament la pobresa i misèria en què viu la població. Aquest capítol m’ha encantat.

Explica el caos que regnava després de la guerra. Una gran inflació i un llibertinatge tan gran que va arribar un moment en què tothom n’estava tip, de tanta llibertat.

Aconsegueix sortir d’Àustria per anar a Itàlia i despès a Alemanya. Al 1919 i següents va passar uns anys molt bons. Va conèixer molts escriptors allí on anava i escrivia molt, sempre preocupat per treure dels seus escrits tot allò que és superflu. Les seves obres ja eren molt conegudes.

Del 1924 al 1933 es va viure una època de pau, d’ordre, de seguretat i de treball esperançat -malgrat la crisi del 29-.

En un altre capítol parla de com es va anar introduint Hitler. Era un agitador que actuava a les cerveseries, sense estudis ni cap carrera acabada, semblava que mai podria arribar a ser perillós.

Al 1933 va arribar a ser canceller, que era un càrrec provisional. Va fer promeses a tothom i tothom va confiar en ell i se’n va refiar. Quan va començar a portar gent als camps de concentració, ningú pensava que, en ple segle XX, allò pogués durar. A l’altra banda de la frontera, Europa s’ho mirava indiferent. Explica com va col·laborar amb Richard Strauss que, al final, es va posar a favor del nacionalsocialisme.

I acaba presentant una visió descarnada de com va quedar Europa després de les dues guerres. L’últim capítol, “l’agonia de la pau”, es esfereïdor perquè llegint-lo ens en adonem que ara no ha canviat res del que explica. Ha passat quasi un segle i ens adonem que el món està mogut per uns pocs i que la majoria de ciutadans som gent de pau, però no tenim res a fer davant de com gestionen el mon els polítics.

És un llibre que m’ha interessat molt i l’he llegit amb interès i gaudi. Zweig té un estil planer i didàctic, que es fàcil i agradable de llegir. Parla de manera genèrica però posa els suficients exemples per fer-se aclaridor. El que m’ha sorprès és que esforçant-se per fer un relat objectiu i genèric omet qualsevol relació amb la seva vida privada i potser no estaria malament fer constar si, amb tants viatges que va fer, anava sol o amb la seva dona. Només en una ocasió[2] diu “la meva dona, que anava amb mi” i, quasi al final parla de la seva segona dona. Potser amb tantes pàgines explicant què feia en tal i tal circumstància, no estaria de més explicar en quin moment va morir el seu pare -el de la seva mare, sí que ho fa-, en quin moment va tenir fills, si és que en va tenir o algun altre detall que el podia afectar en la seva vida.

En fi, un llibre que no sé si recomano a tothom -molts ja l’hauran llegit i molts el trobaran massa llarg i dens-, però que jo he quedat satisfeta d’haver-lo llegit.

                                                                                                   Juliol de 2023

 



[1] La página 282és un relat cru i aclaridor que ens permet entendre aquestes diferències.

[2] A la página 376.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada